Sote parantaa terveyspalveluja

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.10.2020

Ihminen saa nopeasti oikeaa apua vaivoihinsa. Se on hallituksen uuden sote-esityksen tavoite.

Hallitus esitteli viime viikolla suunnitelman, joka uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon Suomessa. Sitä kutsutaan lyhyesti sote-uudistukseksi. Sotea on suunniteltu jo 15 vuotta.

Sosiaalipalvelut ja terveyspalvelut saa pian sote-keskuksista. Kun ihminen voi huonosti, hän ottaa yhteyttä sote-keskukseen. Siellä hänet ohjataan juuri sellaiseen palveluun, mitä hän tarvitsee.

Palvelu voi olla lääkäri tai sairaanhoitaja. Se voi olla myös sosiaalityöntekijä, terapeutti tai fysioterapeutti. Enää ei tarvitse odottaa hoitoon pääsyä. Näin ihmiset pysyvät terveempinä. Rahaakin ehkä säästyy.

Hyvinvointialueet järjestävät palvelut

Tähän asti kunnat ovat huolehtineet sote-palveluista. Sote-uudistuksessa Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta, jotka huolehtivat sote-palveluista. Suomen väestö vanhenee vauhdikkaasti. Siksi vanhusten hoitoon kuluu yhä enemmän rahaa. Isot hyvinvointialueet selviävät tästä paremmin kuin pienet kunnat.

Hyvinvointialueet aloittavat vuoden 2023 alussa, jos hallituksen esitys toteutuu. Suomeen tulee myös uudet vaalit vuonna 2022. Silloin valitaan edustajat hyvinvointialueiden valtuustoihin. Myöhemmin hyvinvointialueiden nimet muuttuvat maakunniksi.

Lähteet Yle, soteuudistus.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)