Kuvassa on Vantaan Pyhän Laurin kirkko.

Seurakuntavaalit pidetään 9. marraskuuta. Kuvassa on Vantaan Pyhän Laurin kirkko.

Seurakuntavaalit alkavat pian

Tänä syksynä järjestetään seurakuntavaalit.

Evankelis-luterilaisten seurakuntien jäsenet valitsevat 22 000 ehdokkaan joukosta 9 000 kirkkovaltuutettua. Kaikki yli 16-vuotiaat seurakunnan jäsenet voivat äänestää.

Suomessa on 430 luterilaista seurakuntaa. Seurakunta-neuvostoihin ja kirkkovaltuustoihin valitaan joka neljäs vuosi uudet edustajat. 3,3 miljoonalla suomalaisella on äänioikeus vaaleissa.

Ehdokkaiden ei tarvitse olla pappeja, vaan he voivat olla tavallisia seurakuntalaisia.

Valtuutetut suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa yhdessä kirkon työntekijöiden kanssa.

He päättävät muun muassa, miten seurakunta käyttää rahansa ja millaiseen toimintaan panostetaan.

Äänensä voi antaa joko ennakkoäänestyksessä tai vaalipäivänä.

Sopivan ehdokkaan löytämistä helpottaa vaalikone osoitteessa www.seurakuntavaalit.fi. Vastaamalla kysymyksiin voit löytää ehdokkaan, joka on samaa mieltä kanssasi. Samasta osoitteesta löytyy myös muuta tietoa vaaleista.

Osa tiedoista on selkokielellä.

Joissakin pienissä kunnissa ehdokkaita on niin vähän, että siellä ei tarvitse järjestää oikeaa vaalia. Sitä kutsutaan sopuvaaliksi.

Ennakkoäänestys alkaa 27. lokakuuta ja päättyy 31. lokakuuta. Varsinainen vaalipäivä on isänpäivä, 9. marraskuuta.

Lähde Kirkon lehdistöpalvelu

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste