Kuvassa ovat uusi pääministeri Sanna Marin ja entinen pääministeri Antti Rinne.

Kuvassa ovat uusi pääministeri Sanna Marin ja entinen pääministeri Antti Rinne.

Sanna Marin pääministeriksi

Sanna Marin on Suomen uusi pääministeri. 34-vuotias Marin on maailman nuorin pääministeri.

Antti Rinne erosi pääministerin paikalta viime viikolta. Sosialidemokraattinen puolue SDP valitsi sunnuntaina pääministeriksi Sanna Marinin. SDP valitsee pääministerin, koska se on eduskunnan suurin puolue. Antti Rinne siirtyy eduskunnan toiseksi varapuhemieheksi.

Marinin hallituksessa jatkavat samat viisi puoluetta kuin Rinteen hallituksessa. Myös hallituksen ohjelma pysyy samana. Muutamien ministerien tehtävät vaihtuvat. Suurin muutos on se, että keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni ryhtyy valtiovarainministeriksi.

Suomen politiikan huipulla on nyt harvinaisen paljon naisia Marinin ja Kulmunin lisäksi. Li Andersson johtaa vasemmistoliittoa. Maria Ohisaloa on vihreiden johdossa. Anna-Maja Henriksson on RKP:n puheenjohtaja.

Sanna Marin syntyi Helsingissä. Hän on kuitenkin asunut lapsesta asti Tampereella. Hän liittyi jo nuorena SDP:hen. Marin tuli tunnetuksi Tampereen kaupunginvaltuuston tehokkaana puheenjohtajana.

Marin on suosituin SDP:n poliitikko. Hän sai melkein 20 000 ääntä viime kevään eduskuntavaaleissa.

Marinilla on tytär, joka täyttää pian kaksi vuotta.

Lähteet: Yle, Iltasanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste