Kuvassa saimaannorppa lepää rantakivellä Saimaan Orivedellä.

Kuvassa saimaannorppa lepää rantakivellä Saimaan Orivedellä.

Saimaannorppien määrä kasvaa

Saimaalta saatiin hyviä uutisia. Saimaannorppia on nyt melkein 400. Norppien määrä on kasvanut viime vuodesta 10–20 norpalla.

Maa- ja metsätalousministeriö laskee joka vuosi, kuinka monta saimaannorppaa Saimaassa on. Tänä vuonna tulos oli, että saimaannorppia on 380–400. Tavoite on, että vuonna 2025 norppia on 400. Tavoite on siis melkein saavutettu.

Miksi saimaannorppien määrä kasvaa?

Saimaannorppa tarvitsee paljon lunta, jotta se voi tehdä pesän talvella jäälle. Poikaset syntyvät pesään ja kasvavat aluksi siellä.

Viime vuosina lunta on ollut vähän. Mutta vapaaehtoiset ihmiset ovat auttaneet saimaannorppia. Vapaaehtoiset ovat kasanneet lunta pienten saarten rannoille, missä norpat pesivät.

Toiseksi kalastajat ovat vähentäneet kalastusta alueilla, missä on norppia. Aiemmin monet norpat kuolivat, koska ne takertuivat kalastajien verkkoihin.

Saimaannorpat ovat yhä erittäin uhanalaisia, vaikka niiden määrä kasvaa. Saimaannorppia elää vain Saimaassa. Saimaa on Suomen suurin järvi. Se sijaitsee Itä-Suomessa.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Saimaannorppien määrä kasvaa”

  1. nepalilainen-poika

    Se on tosi hyvää uutisia että Saimaannorpiaan määrä kasvaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste