Saimaannorpan pesintä onnistui

Teksti: PK, Lähde WWF
Kuva: Sami Joronen/WWF
Uutinen julkaistu: 07.05.2013

Saimaannorpan pesintä onnistui talvella. Norppalaskennoissa löydettiin 60 kuuttia eli norpanpoikasta.

Metsähallituksen norppien pesälaskentaan osallistui 140 henkilöä. Heistä suurin osa oli paikallisia vapaaehtoisia.

– Saimaan jäänpinta aleni talven aikana paljon. Lumet sulivat keväällä nopeasti. Se voi olla kohtalokasta norpille. Nyt kuitenkin norpan pesintä onnistui hyvin, biologi Tuomo Kokkonen sanoo.

Viime vuosina saimaannorpat ovat synnyttäneet keskimäärin 54 elävää poikasta. Norppanaaras synnyttää yhden kuutin kerrallaan noin kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Saimaalla asuu reilut 80 synnytyskykyistä naarasta.

Kun jäät lähtevät Saimaasta, norppaemo vieroittaa kuutin. Kokemattomat ja uteliaat pikku hylkeet takertuvat helposti kalastajien verkkoihin. Tästä syystä saimaannorpan elinalueilla on verkkokalastus kielletty kesäkuun loppuun saakka.

– Toivomme, että poikaset selviävät ensimmäisestä elinvuodestaan. Paras keino suojella norppia on noudattaa verkkokalastuskieltoa, toteaa Ismo Marttinen Suomen WWF:stä.

Verkkokalastuskielto ja viime vuosien kylmät talvet ovat onnistuneet kasvattamaan hiukan norppakantaa. Norpan suojelun tavoitteena on 400 yksilöä vuoteen 2025 mennessä.

Tärkeimpiä norpan lisääntymisalueita ovat Saimaaseen kuuluvat Pihlajavesi ja Haukivesi. Näillä alueilla syntyi jälleen suuri osa kuuteista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)