Saksalaiset matkailijat tutustuivat Sibelius-monumenttiin sähköpyörillä Helsingissä kesällä 2019.

Sähköpyöräilyn suosio kasvaa

Kesällä otetaan esille polkupyörät. Pyöräily on mukava tapa liikkua lähiympäristössä. Polkeminen tekee hyvää keholle. Tänä vuonna pyöräily on suositumpaa kuin koskaan.

Koronaepidemian takia suurin osa suomalaisista on pysynyt kotona. Ulkoilu on hyvä tapa rentoutua. Ulkona on myös turvallisempaa tavata muita ihmisiä. Koronavirus ei tartu samalla tavalla ulkona kuin sisällä.

Pyöräilyn suosio on kasvanut Suomessa ja koko maailmassa tämän kevään aikana. Suomessa pyöriä on myyty paikoin jopa 50 prosenttia enemmän kuin aiempina vuosina. Uusista pyöristä on kuitenkin pulaa tällä hetkellä. Koronaepidemian takia monien maiden pyörätehtaat ovat olleet kiinni.

Käytettyjä pyöriä on myytävissä muun muassa Tori.net- ja Huuto.net -palveluissa. Tammikuusta toukokuuhun polkupyöriä myytiin Torin kautta 72 000 kappaletta, melkein yhdeksällä miljoonalla eurolla. Myynti on kasvanut melkein 40 prosenttia, kun verrataan viime vuoden myyntiin.

Yksi syy polkemiseen on julkisen liikenteen välttäminen. Koronakriisin aikana monet ovat valinneet pyöräilyn bussin sijasta. Pitkiä matkoja pääsee kulkemaan mukavasti sähköpyörällä. Sähköpyörässä moottori antaa lisää voimaa polkemiseen.

Sähkäpyöriä myydään enemmän kuin koskaan aiemmin

Sähköpyöriä ostetaan vuosi vuodelta enemmän. Tänä keväänä kysyntä on suurempi kuin koskaan. Sähköpyöriä ei ehkä riitä tänä vuonna kaikille.

– En ihmettele suurta suosiota, sillä olen huomannut, miten helppoa sähköpyörällä on kulkea, kertoo Kuntokaupan tuoteasiantuntija Henri Laine.

Sähköpyöräily on tehokasta liikuntaa. Sähköpyörällä jaksaa polkea pitempiä matkoja, jolloin kunto kasvaa samalla.

Polkupyöräkauppa käy yleensä vilkkaimmillaan keväällä. Tänä vuonna polkupyöriä ostetaan innolla myös kesäkuussa.

Lähteet Koillissanomat, Lapin Kansa

Pyöräilijöitä Helsingin Kaivopuistossa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste