Saamelaisilla on muuta väestöä vähemmän syöpää

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.05.2015

Pohjois- ja inarinsaamelaiset sairastavat syöpää vähemmän kuin muut suomalaiset. Syöpäsairauksilta suojaavat perinteiset elintavat.

Helsingin yliopiston väitöstutkimuksen mukaan perinteinen elintapa on terveydelle hyväksi. Suomen väestössä esiintyvät syövät, esimerkiksi eturauhas-, rinta- ja ihosyövät olivat saamelaisilla harvinaisia. Kolttasaamelaisilla syöpäluvut ovat korkeammat. He sairastavat mahasyöpää muita saamelaisryhmiä ja suomalaisia enemmän.

Saamelaisväestön syöpäluvut kasvavat hiljalleen. Se johtuu elintapojen muutoksesta.

– Myös saamelaisten elintavat ja elinympäristö muuttuvat. Siksi he kuolevat aiempaa useammin syöpään ja muihin sairauksiin, Leena Soininen sanoo.

Saamelaismiehet kuolevat muita suomalaisia selvästi useammin tapaturmissa ja itsemurhissa.

Leena Soinisen väitöskirjatutkimuksessa oli mukana yli 2 000 saamelaistaustaista henkilöä. Heidän terveyttään seurattiin vuosina 1979–2010.

Suurin osa Suomen saamelaisista asuu saamelaisalueilla pohjoisimmissa kunnissa. Saamelaisia asuu Utsjoella, Inarissa, Enontekiöllä ja Sodankylässä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)