Ravintoloilla on vaikea syksy

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.10.2020

Ravintoloiden aukioloa rajoitetaan jälleen. Syynä on se, että koronavirus on levinnyt myös ravintoloissa myöhään yöllä.

Ravintoloiden aukioloaikojen rajoitukset tulevat voimaan torstaina 8. lokakuuta. Hallitus määrää, että ravintolat saavat myydä alkoholia kello 24:een saakka. Ravintolat täytyy sulkea yhdeltä yöllä.

Hallitus perustelee päätöstä sillä, että koronavirus on levinnyt yökerhoissa.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru sanoo, että rajoituksia voidaan tiukentaa, jos koronaepidemia pahenee.

Ravintola-ala on huolissaan työpaikoista

Ravintola-ala on huolissaan tilanteesta. Alkoholia myydään ravintoloissa paljon puolenyön jälkeen. Rajoitusten jälkeen alkoholin myynti vähenee.

Ravintola-alan järjestö Mara on pelkää, että työttömyys lisääntyy. Järjestön mukaan aukioloaikojen tiukennukset voivat viedä jopa 20 000 työpaikkaa. Järjestön toimitusjohtaja Timo Lappi vaatii hallitukselta tukea ravintola-alalle vaikeana aikana.

Tunnettu ravintoloitsija ja kokki Henri Alén sanoo Helsingin Sanomissa, että monet ravintolat joutuvat sulkemaan ovensa. Hänen mukaansa etenkin pienet ravintolat joutuvat sulkemaan, koska toiminta tuottaa niin paljon tappiota.

Koronavirus leviää nopeasti Suomessa

Koronavirustilanne on jälleen pahentunut Suomessa. Suomesta löydettiin tiistaina 227 uutta koronavirustartuntaa. Luku on syksyn suurin. Suomessa on nyt melkein 11 000 koronavirustartuntaa. Koronavirukseen on kuollut 346 ihmistä.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee uusia toimia, joilla koronaviruksen leviämistä voidaan estää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) muistuttaa, että syyslomalla kannattaa muistaa hyvä käsihygienia ja turvavälit. THL suosittelee myös maskien käyttöä.

Lähteet Yle, HS, IS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)