Saukko viihtyy enimmäkseen järvissä ja joissa.

Saukko viihtyy enimmäkseen järvissä ja joissa.

Rauhoitus pelasti saukon

Saukko lähes katosi Suomen luonnosta, mutta nykyään sitä voi nähdä maan kaikissa osissa.

Rauhoitus on pelastanut saukon. Viime vuosina saukko on lisääntynyt esimerkiksi etelärannikolla, Pohjanmaalla ja Lapissa.

Nyt Saukkoja on niin paljon kuin niitä Suomessa voi olla, arvioi erikoistutkija Juha Tiainen Luonnonvarakeskus Lukesta.

Luke arvioi, kuinka uhanalaisia tietyt eläinlajit Suomessa ovat. Tänä keväänä saukko julistettiin elinvoimaiseksi lajiksi. Samalla todettiin, että seitsemän muutakin nisäkästä on vähemmän uhanalaisia. Monet nisäkkäät ovat siis hyötyneet suojelusta.

– Mutta linnuilla kehitys on täysin päinvastainen, tiivistää Luken professori Heikki Henttonen.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste