Rajoitukset vähenevät hiljalleen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.05.2020

Koronaviruksen leviäminen Suomessa on hidastunut. Siksi hallitus päätti, että rajoitukset vähenevät hiljalleen. Monet rajoitukset lievenevät kesäkuun alussa.

Hallitus mietti vapun jälkeen peräti kaksi päivää, mitä rajoituksia voi vähentää. Hallitus päätti vähentää seuraavan kuukauden aikana joitakin rajoituksia. Monet rajoitukset säilyvät yhä.

Ministerit korostavat, että rajoitukset kiristyvät uudelleen, jos koronaviruksen leviäminen kiihtyy uudelleen. On hyvin mahdollista, että koronavirus leviää uudelleen, esimerkiksi ensi syksynä.

Ministerit sanoivat myös, että Suomi ei palaa pitkään aikaan tavalliseen elämään. Pääministeri Sanna Marin toivoo, että ihmiset noudattavat yhä ohjeita, jotka hidastavat koronaviruksen leviämistä.

Marin muistutti, että muihin ihmisiin täytyy pitää etäisyyttä. Käsiä täytyy pestä usein. Riskiryhmistä täytyy pitää huolta. Näitä ovat vanhukset ja ihmiset, joilla on pitkäaikainen sairaus.

Mitkä rajoitukset vähenevät 14. toukokuuta?

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset ja korkeakoulut voivat palata lähiopetukseen torstaina 14.toukokuuta. Hallitus suosittelee kuitenkin, että opetus jatkuu etäopetuksena lukukauden loppuun.

Ulkoharrastuspaikat avataan torstaina 14. toukokuuta. Näitä ovat esimerkiksi urheilukentät.

Mitkä rajoitukset vähenevät 1. kesäkuuta?

Ravintolat ja kahvilat saavat avautua kesäkuun alussa. Asiakkaiden määriä kuitenkin rajoitetaan. Tästä tulee tarkemmat ohjeet myöhemmin.

Urheilukilpailut ja -sarjat voidaan käynnistää kesäkuun alussa.

Museot ja teatterit saavat avautua kesäkuun alussa.

Myös uimahallit, nuorisotilat ja työkeskukset saavat avautua kesäkuun alussa.

Kaikissa näissä täytyy noudattaa kokoontumisrajoituksia. Kesäkuun alusta lähtien enintään 50 ihmistä saa kokoontua yhteen paikkaan. Siihen asti saa kokoontua enintään kymmenen ihmistä.

Mitkä rajoitukset säilyvät?

Hallitus suosittelee, että suomalaiset eivät matkusta ulkomaille.

Hallitus suosittelee yhä, että yli 70-vuotiaat pysyvät erillään muista ihmisistä.

Vanhusten hoitokodeissa ei edelleenkään saa vierailla.

Hallitus suosittelee, että työntekijät jatkavat etätöitä kesän yli, jos se on mahdollista.

Lähde: STT

3 kommenttia artikkeliin ”Rajoitukset vähenevät hiljalleen”

  1. Meidän on noudatettava lakeja ja ohjeita, jotka valtio ottaa vastaan ​​suojautuakseen sairauksilta ja viruksilta, emmekä jätä taloa tai karanteenia lukuun ottamatta äärimmäistä välttämättömyyttä välttää koronavirus ja suojata ensin itseäni ja suojata yhteiskuntaa tartunnalta.

    Vastaa
  2. Sain hyvää tietoa, mutta puhtaan pitäminen on erittäin tärkeää, ja tapaaminen monien ihmisten kanssa on parasta. Toivon, että asiat palautuvat entiseen tilaansa.Terveisin Nadia

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)