Rajoitukset vähenevät, ja ihmisten on pian helpompi liikkua ulkona. Kuvassa helsinkiläiset ulkoilevat vapun jälkeen.

Rajoitukset vähenevät, ja ihmisten on pian helpompi liikkua ulkona. Kuvassa helsinkiläiset ulkoilevat vapun jälkeen.

Rajoitukset vähenevät hiljalleen

Koronaviruksen leviäminen Suomessa on hidastunut. Siksi hallitus päätti, että rajoitukset vähenevät hiljalleen. Monet rajoitukset lievenevät kesäkuun alussa.

Hallitus mietti vapun jälkeen peräti kaksi päivää, mitä rajoituksia voi vähentää. Hallitus päätti vähentää seuraavan kuukauden aikana joitakin rajoituksia. Monet rajoitukset säilyvät yhä.

Ministerit korostavat, että rajoitukset kiristyvät uudelleen, jos koronaviruksen leviäminen kiihtyy uudelleen. On hyvin mahdollista, että koronavirus leviää uudelleen, esimerkiksi ensi syksynä.

Ministerit sanoivat myös, että Suomi ei palaa pitkään aikaan tavalliseen elämään. Pääministeri Sanna Marin toivoo, että ihmiset noudattavat yhä ohjeita, jotka hidastavat koronaviruksen leviämistä.

Marin muistutti, että muihin ihmisiin täytyy pitää etäisyyttä. Käsiä täytyy pestä usein. Riskiryhmistä täytyy pitää huolta. Näitä ovat vanhukset ja ihmiset, joilla on pitkäaikainen sairaus.

Mitkä rajoitukset vähenevät 14. toukokuuta?

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset ja korkeakoulut voivat palata lähiopetukseen torstaina 14.toukokuuta. Hallitus suosittelee kuitenkin, että opetus jatkuu etäopetuksena lukukauden loppuun.

Ulkoharrastuspaikat avataan torstaina 14. toukokuuta. Näitä ovat esimerkiksi urheilukentät.

Mitkä rajoitukset vähenevät 1. kesäkuuta?

Ravintolat ja kahvilat saavat avautua kesäkuun alussa. Asiakkaiden määriä kuitenkin rajoitetaan. Tästä tulee tarkemmat ohjeet myöhemmin.

Urheilukilpailut ja -sarjat voidaan käynnistää kesäkuun alussa.

Museot ja teatterit saavat avautua kesäkuun alussa.

Myös uimahallit, nuorisotilat ja työkeskukset saavat avautua kesäkuun alussa.

Kaikissa näissä täytyy noudattaa kokoontumisrajoituksia. Kesäkuun alusta lähtien enintään 50 ihmistä saa kokoontua yhteen paikkaan. Siihen asti saa kokoontua enintään kymmenen ihmistä.

Mitkä rajoitukset säilyvät?

Hallitus suosittelee, että suomalaiset eivät matkusta ulkomaille.

Hallitus suosittelee yhä, että yli 70-vuotiaat pysyvät erillään muista ihmisistä.

Vanhusten hoitokodeissa ei edelleenkään saa vierailla.

Hallitus suosittelee, että työntekijät jatkavat etätöitä kesän yli, jos se on mahdollista.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Rajoitukset vähenevät hiljalleen”

  1. Faleeha AL-shammari

    Oikea päätös, ja kaikkien on noudatettava lakia yhteiskunnan suojelemiseksi. Kiitos

  2. Nadia Assad

    Sain hyvää tietoa, mutta puhtaan pitäminen on erittäin tärkeää, ja tapaaminen monien ihmisten kanssa on parasta. Toivon, että asiat palautuvat entiseen tilaansa.Terveisin Nadia

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste