Putin keskusteli Niinistön kanssa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.07.2016

Venäjän presidentti Vladimir Putin vieraili Suomessa viime perjantaina.

Putin tapasi presidentti Sauli Niinistön Naantalin Kultarannassa, missä sijaitsee presidentin kesäasunto.

Presidentit keskustelivat jännityksen vähentämisestä Itämeren alueella ja Ukrainassa. Niinistö ehdotti, että venäläiset lentokoneet käyttäisivät Itämerellä tunnistuslaitteita. Niiden avulla eri maiden tutkat tietäisivät, mikä lentokone on lennossa ja mihin se on menossa. Lentoturvallisuus Itämerellä paranisi.

Putin suostui ehdotukseen, mutta sanoi, että myös Naton lentokoneiden pitää käyttää tunnistuslaitteita.

Putin sanoi myös, että Venäjä on vetänyt sotajoukkonsa 1 500 kilometrin päähän Suomen rajasta. Lausunto herätti ihmetystä, koska se ei pidä paikkaansa. Venäjällä on runsaasti varuskuntia ja tukikohtia vain 40‑200 kilometrin päässä Suomen rajasta. Joukkoa on muiden muassa Murmanskissa, Karjalassa ja Pietarin ympäristössä.

Putinin lausunto oli ilmeisesti vahinko. Lausunnon todellinen tarkoitus ei selvinnyt.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)