Vallilan S-marketin päällikkö Mika Koskinen (vasemmalla) käyttää vain suomen kieltä työntekijöiden kanssa. Kiinalainen myyjä Liutao Gao onkin oppinut nopeasti suomea työssään. He saivat kampanjan huoneentaulut.

Puhu selkokieltä! -kampanja alkoi

Selkokeskus ja Yle Uutiset selkosuomeksi kannustavat puhumaan selkokieltä työpaikoilla. Näin työpaikat tukevat maahanmuuttajien kotoutumista ja kielen oppimista.

Monilla työpaikoilla on työntekijöitä, jotka vasta opettelevat suomen kieltä . Siksi Selkokeskus ja Yle Uutiset selkosuomeksi haastavat suomalaiset työpaikat mukaan Puhu selkokieltä! -kampanjaan.

Kampanjan tavoitteena on, että työpaikoilla ei puhuta englantia heti, kun tulee kielivaikeuksia. Kampanja kehottaa puhumaan suomea, mutta käyttämään selkokieltä.

Kaupassa puhutaan vain suomea

Kampanja avattiin Helsingissä, Vallilan S-marketissa, jossa puhutaan suomen kieltä kaikkien työntekijöiden kanssa.

– Meillä on selvä periaate: puhumme vain ja ainoastaan suomea kaikkien työntekijöiden kanssa, kertoi marketpäällikkö Mika Koskinen.

Mika Koskisen mukaan suomen kielen käyttäminen vaatii sitä, että periaatetta noudatetaan kaikissa tilanteissa. Samaa asennetta vaaditaan myös työntekijöiltä, jotka eivät osaa suomea hyvin.

– Vaikka tulisi ongelmia, selvitämme asiat vain suomeksi. Periksi ei anneta, Koskinen lisäsi.

Myyjä Liutao Gao on huomannut, että periaate on hyvä. Hän tuli Suomeen kaksi ja puoli vuotta sitten Kiinasta. Hän opiskeli suomea ensin vuoden Helsingin aikuisopistossa.

– Työssä olen kuitenkin oppinut suomea paljon lisää, Liutao Gao sanoi.

Kampanjan avauksessa Vallilassa olivat mukana myös edustajat työ- ja elinkeinoministeriöstä ja Suomen suurimmasta työntekijäjärjestöstä SAK:sta.

– Hyvä kielitaito auttaa osallistumaan kaikkeen toimintaan yhteiskunnassa. Työkaverit ovat tärkeitä opastajia kielen oppimisessa, muistutti erityisasiantuntija Hanna-Maria Hyttinen työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Maahanmuuttoasioiden erityisasiantuntija Eve Kyntäjä SAK:sta korosti, että monet työelämän perusasiat voivat olla outoja työntekijälle, joka on muuttanut Suomeen. Perusasioista täytyy osata kertoa selkeästi työntekijälle.

– On tärkeää, että työntekijä saa oikeaa tietoa siitä, miten työelämässä Suomessa toimitaan, Eve Kyntäjä sanoi.

Ilmoittaudu mukaan kampanjaan! Työpaikat voivat ilmoittautua mukaan kampanjan verkkosivuilla. Työpaikat voivat myös  haastaa muita työpaikkoja mukaan. Kampanjan sivuilla on myös vinkkejä selkokielen puhumiseen sekä työelämän tärkeiden sanojen selityksiä selkokielellä.

Kampanjasivut ovat osoitteessa www.selkokeskus.fi/puhu-selkokielta

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste