Presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio isännöivät ensimmäistä kertaa itsenäisyyspäivän vastaanottoa.

Presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio isännöivät ensimmäistä kertaa itsenäisyyspäivän vastaanottoa.

Presidentinlinna remonttiin juhlien jälkeen

Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto järjestetään vuonna 2013 jossakin muualla kuin Presidentinlinnassa.

Presidentinlinna remontoidaan itsenäisyyspäivän juhlien jälkeen. Suomen itsenäisyyspäivää vietetään torstaina 6. joulukuuta. Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto eli linnan juhlat on järjestetty perinteisesti Presidentinlinnassa. Seuraavien kahden vuoden aikana juhlia ei kuitenkaan voida Linnassa järjestää peruskorjauksen takia. Vielä ei ole tiedossa, järjestetäänkö juhlat jossain muualla. Vastaanotto on järjestetty vain kerran aiemmin muualla kuin Linnassa. Vuonna 1972, 40 vuotta sitten, juhlapaikka oli Finlandia-talo.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö isännöi juhlia ensimmäistä kertaa. Niinistön juhlien teemat ovat suomalaiset teot ja työt. Sama teema oli esillä jo Niinistön vaalikampanjassa vuoden alussa. Juhlavastaanotolle on tällä kertaa kutsuttu erityisen paljon pienyrittäjiä, maatalousyrittäjiä, isoja työllistäjiä sekä maailmalla menestyneitä osaajia.

– Kutsun saaneet ovat tekojensa ja työnsä avulla edistäneet hyvinvointia, tasavallan presidentin viestintäpäällikkö Veera Heinonen kertoo.

Heinosen mukaan tällä kertaa kutsun saivat aiempaa enemmän tavalliset yrittäjät suuryritysten johdon sijaan.

Juhlissa tarjoillaan kotimaista lähiruokaa. Tarjoilu painottuu pieniin suolapaloihin. Noutopöydissä on tarjolla esimerkiksi suppilovahverotaskuja, ja muikkukääröjä. Yksi pysyy kuitenkin aina samana Linnan juhlissa: Ellen Svinhufvudin perinteinen kakku. Tarjolla on toki myös kuuluisaa boolia, jonka resepti on salaisuus.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste