Kuvassa postinjakaja pyöräilee Helsingin Lauttasaaressa.

Postinjakajien työ muuttuu lähivuosina monipuolisemmaksi. Kuvassa postinjakaja pyöräilee Helsingin Lauttasaaressa.

Posti voi vähentää satoja työntekijöitä

Suomalaiset lähettävät yhä vähemmän postia. Siksi postin on pakko vähentää työntekijöitä.

Posti ilmoitti tiistaina, että se voi vähentää jopa 860 työpaikkaa. Syynä on se, että suomalaiset lähettävät yhä vähemmän postia. Palkkakuitit, laskut, lehdet ja onnittelukortit lähetetään yhä useammin sähköisesti internetissä.

Postinjakajat jakavat nykyään yhtä vähän postia kuin 1960-luvulla, siis 50 vuotta sitten. Postimerkkien hinnat nousevat helmikuun alussa. Siihenkin syynä on kirjepostin väheneminen.

Työntekijöiden ammattijärjestö PAU vastustaa työpaikkojen vähentämistä. PAU:n mukaan yhä enemmän postia jää jakamatta, jos postinjakajia vähennetään.

Postin työntekijöiden määrä on pudonnut viime vuosina useilla sadoilla henkilöillä. Postilla on nyt hieman yli 20 000 työntekijää.

Posti aikoo uudistaa postinjakajien työtä. Pian postinjakajat jakavat postia myös iltaisin. He tuovat kirjeiden lisäksi koteihin verkkokauppojen tilauksia tai auttavat kotipalveluissa.

Lähteet: Yle, MTV3, Posti

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste