Raportin mukaan Yle on antanut poliitikkojen vaikuttaa toimintaansa.

Raportin mukaan Yle on antanut poliitikkojen vaikuttaa toimintaansa.

Poliitikot vaikuttivat Yleen

Yleisradioyhtiö Yle on antanut poliitikkojen vaikuttaa toimintaansa. Näin sanoo professori Olli Mäenpää, joka on selvittänyt Ylen toimintaa.

Kohu alkoi viime syksynä, kun Yle teki uutisia kaivosyhtiö Terrafamesta. Ylen uutisten mukaan pääministeri Juha Sipilän sukulaiset omistivat osia yrityksestä, joka teki liiketoimintaa valtionyritys Terrafamen kanssa. Koska Terrafame sai tukea valtiolta, epäiltiin, että pääministeri auttoi sukulaisiaan.

Pääministeri Sipilä ei pitänyt tästä. Hän kirjoitti monia vihaisia sähköpostiviestejä toimittajalle ja päätoimittaja Atte Jääskeläiselle. Olli Mäenpään selvityksen mukaan Yle antoi pääministerin vaikuttaa toimintaansa.

Journalistien ohjeiden mukaan toimittajat eivät saa antaa poliitikkojen tai muiden vaikuttaa työhönsä. Uutisten pitää olla tosia ja niiden pitää kertoa tärkeistä asioista.

Monet Ylen toimittajat sanoutuivat irti Ylestä Terrafame-kohun takia. Päätoimittaja Atte Jääskeläinen jatkaa tehtävässään. Professori Mäenpää sanoo raportissaan, että Ylen journalistista riippumattomuutta on vahvistettava. Suomalaisten on voitava luottaa Ylen uutisiin.

Atte Jääskeläinen on myöntänyt, että Ylen sisällä on ongelmia.

– Ulkoapäin tilanne näyttää hyvältä, mutta meillä on Ylessä asioita, jotka täytyy korjata, hän sanoo.

Entiset Ylen toimittajat Jussi Eronen, Salla Vuorikoski ja Jarno Liski kirjoittivat tästä aiheesta kirjan Ylegate. Kirjassa he suhtautuvat hyvin kriittisesti niihin Ylen johtajiin, jotka ovat tilanteesta vastuussa.

Lähde STT

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste