Poliisi on saanut paljon vihjeitä seksuaalirikoksista, jotka ovat tapahtuneet internetissä.

Poliisi saa paljon ilmoituksia lasten ja nuorten seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Lasten ja nuorten seksuaalisen hyväksikäytön laajuus huolestuttaa.

Syy löytyy usein internetistä ja sosiaalisesta mediasta eli somesta. Tämän vuoden heinäkuuhun mennessä ilmoitettiin 1 498 seksuaalirikosta, joiden uhri on alaikäinen lapsi. Monet uhrit löytyvät netistä.

Kesällä Helsingissä tuli ilmi, että mies on hyväksikäyttänyt monia lapsia ja nuoria. Epäilty on mies, jota kutsutaan ”Enoksi”. Pari viikkoa myöhemmin Espoon poliisi kertoi, että toinen mies on käyttänyt hyväksi yli 50 lasta ja nuorta. Epäilty on 30-vuotias.

Seksuaalirikokset voivat olla fyysistä väkivaltaa tai ne voidaan tehdään internetissä.

– Me saamme paljon vihjeitä ja viestejä seksuaalirikoksista, joita tehdään internetissä. Meillä on vähän työntekijöitä. On paljon viestejä, joita emme ole ehtineet lukea, rikosylikonstaapeli Sari Sarani kertoo.

Leena Salovartio on syyttäjä. Hän on työskennellyt seksuaalirikosten parissa kauan. Hän sanoo, että internetin seksuaalirikoksia on vaikea tunnistaa. Nuoret eivät ehkä tiedä, että seksuaalinen hyväksikäyttö internetissä on rikos. Tai sitten he eivät uskalla kertoa siitä.

Leena Salovartio kertoo, että lapsia houkutellaan lähettämään alastonkuvia tai kuvaamaan itseään, kun he tekevät seksuaalisia tekoja. Sen jälkeen hyväksikäyttäjä sanoo, että hän lähettää kuvat eteenpäin, jos lapsi kertoo asiasta jollekin. Siksi lapset eivät usein uskalla kertoa asiasta. Tämä johtaa siihen, että hyväksikäyttö saattaa jatkua kauan.

Seksuaaliterapeutti Kirsi Porras sanoo, että vanhempien täytyy puhua asioista lasten kanssa. Jos huomaa jotakin epäilyttävää internetissä, asiasta voi ilmoittaa poliisille.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste