Kuva on Tampereen Hämeensillalta.

Suurten kaupunkien asukkaista tamperelaiset ovat tyytyväisimpiä kotikuntaansa. Kuva on Tampereen Hämeensillalta. Tampere on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki.

Pirkanmaalla on viihtyisää

Pirkanmaan asukkaat ovat tyytyväisimpiä kotikuntiensa palveluihin.

Kaikkein tyytyväisimpiä ovat Pirkkalan asukkaat. Pirkkala sijaitsee Tampereen naapurissa. Itse Tampere, ja sen toinen pieni naapuri Lempäälä, sijoittuvat myös kymmenen parhaan joukkoon. Tampereen ympäristön maakuntaa kutsutaan Pirkanmaaksi.

Tulokset selviävät tutkimuslaitos EPSI:n kyselystä. Se haastatteli noin 10 000 ihmistä 73 kunnasta. Puhelinhaastatteluissa kysyttiin, mitä asukkaat odottivat palveluilta ja kuinka odotukset toteutuivat.

Suomalaiset viihtyvät parhaiten suurten kaupunkien pienissä naapurikunnissa. Esimerkiksi Turun naapurit Lieto, Naantali ja Kaarina saavat asukkailtaan erittäin hyvän arvosanan. Ison Kuopion pieni naapuri Siilinjärvi on koko maan toiseksi paras.

Suurista kaupungeista Tampere sai parhaat arviot. Helsinki jäi kakkoseksi. Kuopio kiilasi kolmanneksi Espoon ohi.

Tampere on nuorten suosikki. Helsinki on puolestaan iäkkäiden suosiossa.

Heikoimmin kyselyssä pärjäsivät Savonlinna, Raasepori ja Hanko. Vain joka kolmas suomalainen haluaa suositella kotikuntaansa tuttavilleen. Imatralla ja Raahessa palveluissa on jotakin pielessä. Vain harvat imatralaiset ja raahelaiset suosittelevat kotikuntaansa muille.

– Tosi kiva kuulla, että nousimme ykköseksi, iloitsi Pirkkalan pormestari Helena Rissanen Ylen haastattelussa. Hän kehuu kunnan työntekijöitä hyvästä työstä.

Myös Pirkkalan asukkaat ovat olleet aktiivisia. He ovat auttaneet kuntaa palvelujen kehittämisessä.

Lähteet EPSI Finland, HS, IS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste