Kuvassa on Heli Martikainen ison korvapuustin kanssa Café Brahessa.

Kuvassa on Heli Martikainen ison korvapuustin kanssa Café Brahessa.

Pian on korvapuustien päivä!

Suomessa vietetään 4. päivä lokakuuta kansallista korvapuustipäivää.

Korvapuusti on kanelilla, sokerilla ja voilla täytetty pulla. Usein mukana on myös vähän kardemummaa. Korvapuusti muistuttaa ulkonäöltään korvaa. Kun korvapuusteja leivotaan, taikina kääritään rullalle samaan tapaan kuin kääretortussa.

Turkulainen kahvila Café Brahe on kuuluisa isoista ja maukkaista korvapuusteistaan. Muhkea pulla mahtuu juuri ja juuri lautaselle. Kahvilan ravintoloitsijan Hessu Martikaisen mielestä korvapuusti on Suomen kansallisaarre.

– Moni muistaa lapsuudestaan herkulliset korvapuustit, joita äiti tai isoäiti leipoi. Jo pullan tuoksu herättää paljon muistoja.

Martikaisen mukaan nykyään on yleistä, että joku ostaa esimerkiksi työpaikalle korvapuusteja kahvipöytään. – Korvapuustit ovat hyvä keino saada koko porukka hyvälle tuulelle, Martikainen mainitsee.

Korvapuustit kiinnostavat  ulkomailla Suomalaiset korvapuustit ovat ilahduttaneet viime aikoina myös ulkomailla. Englannissa Lontoossa on suomalainen kahvila, jossa myydään paljon korvapuusteja. Suomalaisia korvapuusteja saa pian myös Afrikassa. Juoksija ja kirjailija Wilson Kirwa on mukana yrityksessä, joka alkaa tehdä korvapuusteja Keniassa.

Myös Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck on ylistänyt julkisuudessa suomalaisia korvapuusteja.

– Ruotsissakin syödään korvapuusteja, mutta ne ovat hieman erilaisia kuin suomalaiset korvapuustit, Martikainen kertoo.

Korvapuustipäivää ei kannata kuitenkaan viettää ihan joka päivä. Korvapuustit ovat hyviä, mutta mitään terveysruokaa ne eivät ole

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste