Perjantaina laaja mielenilmaus Helsingissä ja työpaikoilla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.09.2015

Ammattiliitot järjestävät ensi perjantaina Helsingissä suuren mielenilmauksen. Työntekijät järjestävät työnseisauksen monilla työpaikoilla. Liitot vastustavat työehtojen heikennyksiä, jotka hallitus aikoo toteuttaa.

Mielenilmauksen ja työnseisaukset järjestää kolme työntekijöiden järjestöä: STTK, Akava ja SAK. Järjestöjen mielestä hallituksen keinot Suomen talouden kohentamiseksi ovat vääriä.

– Olemme valmiita ratkaisemaan talouden ongelmia sopimalla, emme pakkokeinoilla, sanovat ammattijärjestöjen johtajat.

Hallitus pienentää muiden muassa korvauksia, joita maksetaan ylitöistä. Tämä heikentää erityisesti pienipalkkaisten työntekijöiden ansioita esimerkiksi kaupoissa ja sairaaloissa. Jos joku sairastuu, hän saa pienempää palkkaa kuin nyt. Hallitus lyhentää myös lomia. Esimerkiksi nämä päätökset ovat suututtaneet monia työntekijöitä.

Hallituksen tavoitteena on pudottaa palkkoja viidellä prosentilla näillä keinoilla. Kun palkat alenevat, suomalaisten tuotteiden hinta laskee ja ne menevät paremmin kaupaksi ulkomailla.

Työnseisaukset näkyvät perjantaina monin tavoin ihmisten arjessa. Postit ovat kiinni kello 6-18. Junat eivät kulje kello 6-18 välillä. Bussit eivät kulje koko päivänä. Myös lentoliikenne keskeytyy ainakin osittain. Useat kaupat ovat kiinni kello 11-13. Kouluja ja päiväkoteja on kiinni eri puolilla maata.

Lähteet: Yle, Iltasanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)