Peliyhtiö Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Peliyhtiö Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Peliyritys rikastui jättikaupalla

Peliyhtiö Supercellin menestystarina antaa uskoa Nokian jälkeiseen Suomeen. Peliyhtiö Supercellin menestys on tuonut Suomeen ainakin pari uutta miljonääriä.

Yritys myytiin viime viikolla japanilaiselle SoftBankille peräti 1,1 miljardin euron hinnalla. Supercellin perustajat, toimitus- johtaja Ilkka Paananen ja luova johtaja Mikko Kodisoja, saavat molemmat kaupasta 180 miljoonaa euroa.

SoftBank omistaa Supercellistä kaupan jälkeen 51 prosenttia. Paananen ja Kodisoja vakuuttavat, että Supercellin pääkonttori pysyy jatkossakin Helsingissä. Supercellissä työskentelee Suomessa 52 työntekijää.

Yhtiön tavoite pelimarkkinoilla on sen sijaan selvä: yritys pyrkii maailmanlaajuiseksi. Tavoite on tulla tunnetuksi Euroopan lisäksi Aasian maissa, Japanissa, Koreassa ja erityisesti Kiinassa.

– Se on unelmamme. Tämän yrityskaupan myötä se on mahdollista.

Yhtiöllä huima kasvu Supercell perustettiin vain kolme vuotta sitten. Yhtiön kasvu on siis ennenäkemättömän huikea. Amerikkalaisen talouslehti Forbesin arvion mukaan Supercell on yksi kaikkien aikojen nopeimmin kasvanut peliyhtiö.

Supercellin ostaja SoftBank on yksi maailman suurimmista teleyrityksistä. Sen toimitusjohtaja Masayoshi Son on talouslehti Forbesin mukaan Japanin kolmanneksi rikkain ihminen. Toinen ostaja, peliyhtiö GungHo, on Japanissa merkittävä tekijä.

– Tällä hetkellä kiinnostavia uusia tuotteita tulee juuri Suomesta.

Supercellin tunnetuin peli on taistelupeli Clash of Titans.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste