Lapsia Ruandan pakolaisleiriltä, missä osa Suomen hyväksymistä ihmisistä odottaa Suomeen pääsyä.

Pakolaisille ei löydy helpolla kotipaikkaa

Kiintiöpakolainen on henkilö, jolle YK on antanut pakolaisen tunnuksen.

Suomeen muuttaa joka vuosi kiintiöpakolaisia. Kiintiöpakolainen on henkilö, jolle YK eli Yhdistyneet kansakunnat on antanut pakolaisen tunnuksen. Suomen valtio on sopinut YK:n kanssa, että Suomessa on paikka 750 kiintiöpakolaiselle joka vuosi. Suomen hallituksen työryhmä päättää, mistä maasta kiintiöpakolaisia otetaan. Viime vuonna kiintiöpakolaiset olivat Kongosta, Afganistanista ja Burmasta. Suuri osa heistä oli lapsia. Kiintiöpakolainen on eri asia kuin turvapaikanhakija. Kiintiöpakolaisella on lupa valmiina, kun hän muuttaa Suomeen. Turvapaikanhakijan asia ratkaistaan Suomessa. Turvapaikanhakija asuu Suomessa vastaanottokeskuksessa ja odottaa, saako hän luvan asua Suomessa.

Suomen valtio pyytää kuntia antamaan asuinpaikan kiintiö- pakolaisille. Kaikki kaupungit eivät halua kiintiöpakolaisia asumaan. Kaupunginjohto päättää halutaanko pakolaisia ottaa. Valtio ei voi käskeä kaupunkeja. Toiset kaupungit ottavat kiintiöpakolaisia. Esimerkiksi Jyväskylään tulee 50 uutta kiintiöpakolaista joka vuosi.

Tällä hetkellä uusista kotipaikoista on pula. Monet joutuvat odottamaan pakolaisleirillä kauan, ja elämä leirillä ei ole turvallista. Suomi on siis jo valinnut heidät. Suomeen ei voi kuitenkaan muuttaa, kun sopivaa asuinkuntaa ei löydy. Tilanne on hankala. Ihmiset tarvitsevat apua ja kodin. Paikkoja ei kuitenkaan ole.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste

Lapsia Ruandan pakolaisleiriltä, missä osa Suomen hyväksymistä ihmisistä odottaa Suomeen pääsyä.

Pakolaisille ei löydy helpolla kotipaikkaa

Lue artikkeli Pakolaisille ei löydy helpolla kotipaikkaa. Tee sen jälkeen tämä tehtävä.

Selaimestasi puuttuu Flash-laajennus tai se on pois päältä.

 

Mitä mieltä olit jutusta?