Toripolliisi-patsas on Oulun kauppatorilla.

Oulu valittiin kulttuuripääkaupungiksi

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026.

Oulu valittiin Euroopan kulttuuripääkaupungiksi kesäkuun alussa. Valinnan tekivät asiantuntijat eri Euroopan maista. Oulu voitti kisassa Savonlinnan ja Tampereen.

Euroopassa on vuonna 2026 kaksi kulttuuripääkaupunkia. Toinen kaupunki valitaan myöhemmin. Kaupunki on Slovakiasta.

Euroopan kulttuuripääkaupunki on Euroopan unionin eli EU:n ohjelma. Ohjelman tarkoitus on esitellä Euroopan monipuolista kulttuuria.

Suomesta on aiemmin ollut kaksi kulttuuripääkaupunkia. Helsinki oli kulttuuripääkaupunki vuonna 2000 ja Turku vuonna 2011.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.