Kuvassa on peruskoulun 9. luokan oppilaita fysiikan tunnilla.

Kuvassa on peruskoulun 9. luokan oppilaita fysiikan tunnilla.

Oppilaiden arviointi vaihtelee liikaa

Peruskoulun 9. luokan oppilaiden taitoja arvioidaan eri tavoilla eri kouluissa. Samoilla taidoilla voi saada aivan eri numeroita.

– Peruskoulun 9. luokan oppilaiden oikeusturva vaarantuu, sanoo erityisasiantuntija Sirkku Kupiainen Ylen haastattelussa. Kupiainen työskentelee Koulutuksen arviointikeskuksessa.

Joissakin kouluissa oppilaita arvioidaan muita tiukemmin. Sellaisissa kouluissa hyvä oppilas ei saa niin hyviä arvosanoja kuin hän ansaitsee. Jos oppilas ei saa tarpeeksi hyviä arvosanoja, hän ei ehkä pääse peruskoulusta sellaiseen lukioon, johon hän haluaa. Tätä Kupiainen tarkoittaa oikeusturvan vaarantumisella.

Kupiaisen mukaan vika ei ole opettajissa, vaan opetussuunnitelmissa. Ne kertovat, mitä oppiaineissa pitää osata ja miten oppilaita arvioidaan. Arvioinnin ohjeiden tulkinta on vaikeaa.

Ainakin kaksi asiaa voi helpottaa ongelmaa. Peruskoulussa voisi olla kaikille yhteinen päättökoe ylioppilastutkinnon tavoin.

Tai opettajille voidaan luoda koepankki, jolloin opettajat voivat käyttää samoja kokeita kaikkialla Suomessa.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Oppilaiden arviointi vaihtelee liikaa”

  1. toni

    koepankki kuulostaa hyvältä opettajille

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste