Oodi on maailman paras uusi kirjasto

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.09.2019

Helsingin uusi kirjasto Oodi voitti kilpailun, jossa etsittiin maailman parasta uutta kirjastoa.

Palkinnon myönsi kirjastojen kansainvälinen järjestö IFLA. Oodi on palkinnon valitsijoiden mielestä pehmeä ja kevyt, mutta silti juureva.

– Oodia suunniteltiin pitkään yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkailta saatiin yli 2 000 ideaa arkkitehtuurikilpailun pohjaksi, sanoo Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara.

– Ihmiset ottivat heti Oodin omakseen. Palkinto kertoo, että tämä on huomattu myös maailmalla, iloitsee Soininvaara.

Oodi avattiin viime vuoden joulukuussa. Kirjastossa on käynyt jo yli kaksi miljoonaa ihmistä.

IFLA:n Kilpailusssa oli mukana 16 kirjastoa eri puolilta maailmaa. Palkinto jaetaan vuosittain uudelle yleiselle kirjastolle. Voittaja saa lähes 4 500 euroa.

Myös Espoon ja Vantaan kirjastot palkittiin. Espoon kirjaston video palkittiin parhaana lyhytelokuvana. Video kertoo siitä, miksi suomalaiset kirjastot ovat maailman parhaita. Vantaan kirjaston Taskukirjasto-sovelluksen markkinointikampanja ylsi toiselle sijalle markkinointikilpailussa.

Lähteet: Oodi, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)