Kuva on Oodin kolmannen kerroksen terassilta, missä on myös kahvila.

Kuva on Oodin kolmannen kerroksen terassilta, missä on myös kahvila.

Oodi on maailman paras uusi kirjasto

Helsingin uusi kirjasto Oodi voitti kilpailun, jossa etsittiin maailman parasta uutta kirjastoa.

Palkinnon myönsi kirjastojen kansainvälinen järjestö IFLA. Oodi on palkinnon valitsijoiden mielestä pehmeä ja kevyt, mutta silti juureva.

– Oodia suunniteltiin pitkään yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkailta saatiin yli 2 000 ideaa arkkitehtuurikilpailun pohjaksi, sanoo Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara.

– Ihmiset ottivat heti Oodin omakseen. Palkinto kertoo, että tämä on huomattu myös maailmalla, iloitsee Soininvaara.

Oodi avattiin viime vuoden joulukuussa. Kirjastossa on käynyt jo yli kaksi miljoonaa ihmistä.

IFLA:n Kilpailusssa oli mukana 16 kirjastoa eri puolilta maailmaa. Palkinto jaetaan vuosittain uudelle yleiselle kirjastolle. Voittaja saa lähes 4 500 euroa.

Myös Espoon ja Vantaan kirjastot palkittiin. Espoon kirjaston video palkittiin parhaana lyhytelokuvana. Video kertoo siitä, miksi suomalaiset kirjastot ovat maailman parhaita. Vantaan kirjaston Taskukirjasto-sovelluksen markkinointikampanja ylsi toiselle sijalle markkinointikilpailussa.

Lähteet: Oodi, STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste