Nuoret pääsevät harrastamaan Helsingin seudulla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.02.2021

Lasten ja nuorten harrastustoimintaa avataan varovasti Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Samaan aikaan Jyväskylässä tiukennetaan rajoituksia koronan takia. Valvonta Suomen rajoilla tiukkeni viime viikolla.

Helsingin seudun kaupungit päättivät viime viikolla, että alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaa avataan varovasti. Kaupunginjohtajat sanovat, että koronarajoitukset ovat aiheuttaneet paljon kielteisiä vaikutuksia lapsille ja nuorille. Rajoitukset tiukkenevat uudelleen, jos koronatartunnat lisääntyvät.

Jyväskylä hiljeni koronan takia

Jyväskylässä kymmenet ihmiset saivat viime viikolla koronatartunnan. Tartunnat levisivät kuntosalilta ja opiskelijatapahtumasta eräästä baarista. Nyt Jyväskylä hiljenee rajoitusten takia. Yläkoulut siirtyivät etäopetukseen. Kirjastot ja museot pantiin kiinni. Nuorten ja lasten harrastustoiminta keskeytettiin. Aikuisille suositellaan etätyötä.

Liikenne rajoilla hiljeni

Viime viikolla valvonta Suomen rajoilla tiukkeni. Suomeen saa tulla ulkomailta vain, jos se aivan välttämätöntä. Esimerkiksi virolaiset rakentajat eivät pääse Suomeen. Tavallisesti Virosta Suomeen tulee laivalla noin 3 000 ihmistä päivässä. Nyt heitä on muutama sata.

Rajoitukset hankaloittavat ihmisten elämää myös Suomen ja Ruotsin rajalla Tornionjoen laaksossa. Tavallisesti rajaa ei juuri huomaa. Tavallisesti suomalaiset ja ruotsalaiset pääsevät helposti rajan yli.

Lähde: STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)