Kuvassa on Suomen ja Norjan raja Haltin rinteessä. Kivikasa on rajan merkkinä.

Kuvassa on Suomen ja Norjan raja Haltin rinteessä. Kivikasa on rajan merkkinä.

Norja ehkä lahjoittaa maata Suomelle

Norjalainen kunta ehdottaa, että Norja lahjoittaa Haltiatunturin huipun Suomelle.

Norjan pääministeri on saanut virallisen esityksen, että Haltiatunturin eli Haltin huippu lahjoitetaan Suomelle. Ehdotuksen teki norjalainen Kaivuonon kunta. Haltin korkein kohta sijaitsee Kaivuonossa.

Haltin huippu olisi Norjan syntymäpäivälahja Suomelle. Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017.

– Asiaa mietitään, mutta siihen liittyy haasteita, sanoi Norjan pääministeri Erna Solberg Norjan TV2:lle.

Lahjoitus tarkoittaa sitä, että Suomen ja Norjan raja siirtyy 40 metrillä. Silloin Suomi saisi uuden korkeimman kohdan. Tällä hetkellä Suomen korkein kohta on Haltin rinteessä. Se on 1324 metriä meren pinnan yläpuolella. Korkein kohta nousee seitsemällä metrillä.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Suomessa Yle.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste