Nokian tulos kääntyi yllättäen voitolliseksi

Nokian matkapuhelimia myytiin viime vuoden lopulla kohtuullisen hyvin.

Matkapuhelinyhtiö Nokia teki yllättäen hyvän tuloksen. Nokia myi viime vuoden loka–joulukuussa 16 miljoonaa puhelinta. Nokian älypuhelimien myynti takkuaa silti edelleen. Kaikista myydyistä puhelimista vain joka neljäs oli Nokian Lumia tai Asha -mallistoihin kuuluva hieno ja kallis älypuhelin. Älypuhelimella tarkoitetaan kännykkää, jolla voi käyttää internetiä, sähköpostia ja jota voi käyttää kuin tietokonetta.

Nokian niin sanotun viimeisen vuosineljänneksen tulos julkistettiin viime viikon lopulla. Nokian osakkeen hinta nousi pitkästä aikaa pörssissä hyvän tuloksen johdosta.

– Olemme tyytyväisiä vahvaan tulokseen. Keskityimme tärkeisiin tavoitteisiimme eli uusiin tuotteisiimme ja kustannusten karsimiseen, Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop sanoi STT:lle.

Hyvän tuloksen teki myös Nokian tytäryhtiö Nokia Siemens Networks, joka valmistaa verkkolaitteita ja tukiasemia. NSN teki voittoa jopa 15 prosenttia.

Hyvästä tuloksestaan huolimatta Nokia vähentää työntekijöidensä määrää. Nokia vähentää pääkaupunkiseudulta 780 työpaikkaa, Oulusta 580, Salosta melkein tuhat ja Tampereelta 350 työpaikkaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Nokian tulos kääntyi yllättäen voitolliseksi”

  1. chia

    Oikein Hyvin!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste