Joka kolmas suomalainen kaatuu liukastumalla talvisin. Pelkästään ikäihmiset eivät liukastele, vaan jopa puolet liukastujista on alle 30-vuotiaita. Talven liukastumisista joutuu sairaalahoitoon kymmeniä tuhansia suomalaisia vuosittain.
Kelin mukaiset kengät ja liukuesteet jalkineiden pohjissa ovat tehokkain tapa, jolla jalankulkija voi itse torjua liukastumisia. Liukastumisilta voi välttyä myös seuraamalla kelitiedotteita. Lisäksi säännöllisestä liikunnasta, joka lisää kehon tasapainoa, on hyötyä.
Moni kaatuu, kun kulkee talvella jalkineilla, joiden pohjat ovat liukkaat. Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan paras turva liukastumista vastaan ovat nastakengät. Myös kenkiin asennettavat liukuesteet torjuvat liukastumisia tehokkaasti.
– Talvikenkien valinnassa tilanne on hankala. Kenkiin ei ole merkitty, ovatko niiden pohjat liukkaat. Puute pitäsi korjata, toteaa Työterveyslaitoksen tutkija Mikko Hirvonen.