Siistijä Erik Valkonen pyyhkii pöytää.

Erik Valkonen on palkkatyössä siistijänä.

Monet kehitysvammaiset ihmiset tekevät työtä lähes ilmaiseksi

Kehitysvammaiset ihmiset saavat usein mitättömän pienen rahan korvaukseksi työstä.

Työstä voidaan maksaa heille vain muutama euro päivässä. Avotyössä henkilö tekee työtä tavallisella työpaikalla, mutta työstä ei makseta hänelle palkkaa. Sen sijaan kunta maksaa hänelle pienen korvauksen, joka on muutamasta eurosta 12 euroon päivässä.

Mitätön korvaus avotyöstä on herättänyt suuttumusta. Monien mielestä pari euroa päivässä kuulostaa lähes orjatyöltä.

Vain pieni osa kehitysvammaisista ihmisistä on työllistynyt tavallisille työpaikoille oikeaan palkkatyöhön. Erik Valkonen on yksi heistä. Hän työskentelee siistijänä Kehitysvammaliitossa.

– Palkka on tosi tärkeä asia. Olisi vaikea elää itsenäistä elämää ilman oikeaa palkkaa, kun kaikki maksaa, toteaa Valkonen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste