Monet kasvit ja eläimet vähenevät Suomessa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Joka yhdeksäs eläin- ja kasvilaji Suomessa on uhanalainen. Uhanalainen tarkoittaa, että laji on vaarassa kadota Suomesta.

Joitakin lajeja on kadonnut kokonaan viime vuosina. Linnuista kultasirkku on nähty viimeksi Suomessa yli 10 vuotta sitten.

Uhanalaisimpia eläimiä ovat naali ja järvilohi. Mutta huonoimmin menee linnuilla. Yli kymmenen lintua on äärimmäisen uhanalaisia. Niiden joukossa ovat peltosirkku, viherpeippo ja huuhkaja. Yllättäen myös varpunen on uhanalainen.

Lajit vähenevät, koska ihmiset raivaavat metsiä ja kuivaavat soita. Suomen ympäristökeskus ja ympäristöministeriö tekivät arvion uhanalaisista lajeista.

Lähteet STT, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Monet kasvit ja eläimet vähenevät Suomessa”

  1. Ihmisten on yhdistettävä hallitukseen
    uhanlasten eläinten ja lintujen säästämiseksi
    Lainsäädäntö on hyväksyttävä siten että se ei
    vaaranna eläimiä ja lintuja

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)