Naali on hyvin uhanalainen eläin. Suomen luonnossa elää enää muutamia kymmeniä naaleja. Tämä naali on kuvattu Ähtärin eläinpuistossa.

Naali on hyvin uhanalainen eläin. Suomen luonnossa elää enää muutamia kymmeniä naaleja. Tämä naali on kuvattu Ähtärin eläinpuistossa.

Monet kasvit ja eläimet vähenevät Suomessa

Joka yhdeksäs eläin- ja kasvilaji Suomessa on uhanalainen. Uhanalainen tarkoittaa, että laji on vaarassa kadota Suomesta.

Joitakin lajeja on kadonnut kokonaan viime vuosina. Linnuista kultasirkku on nähty viimeksi Suomessa yli 10 vuotta sitten.

Uhanalaisimpia eläimiä ovat naali ja järvilohi. Mutta huonoimmin menee linnuilla. Yli kymmenen lintua on äärimmäisen uhanalaisia. Niiden joukossa ovat peltosirkku, viherpeippo ja huuhkaja. Yllättäen myös varpunen on uhanalainen.

Lajit vähenevät, koska ihmiset raivaavat metsiä ja kuivaavat soita. Suomen ympäristökeskus ja ympäristöministeriö tekivät arvion uhanalaisista lajeista.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste