Kuvassa on merimetson poikasia pesässä Ison Munakarin saaressa Kustavissa.

Merimetson poikasia pesässä Ison Munakarin saaressa Kustavissa.

Merimetson haittoja halutaan estää

Työryhmä ehdottaa, että merimetsoja voidaan häiritä alueilla, joilla ne aiheuttavat haittoja.

Merimetsojen määrä on kasvanut joillakin alueilla Suomessa nopeasti. Suuret merimetsoparvet aiheuttavat ongelmia esimerkiksi rannoilla, jotka peittyvät lintujen ulosteista.

Kalastajat pitävät merimetsoa syyllisenä siihen, että kalasaaliit ovat pienentyneet. Tutkijoiden mukaan saaliit ovat pienentyneet jostakin muusta syystä.

Merimetso on rauhoitettu lintu. Pesien tuhoaminen ja lintujen häiritseminen on kielletty luonnonsuojelulaissa.
Työryhmä ehdottaa raportissaan useita keinoja merimetsojen määrän rajoittamiseen. Merimetsoja voitaisiin esimerkiksi häiritä tai  pelotella rakennusten lähistöllä ilman poikkeuslupaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste