Mansikka kypsyy rauhassa viileässä

Teksti: Petri Kiuttu, Lähteet HU, IL
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 30.06.2014

Kauppatorit ovat suosittuja tapaamispaikkoja kesällä. Viileässä säässä kypsyneet mansikat ovat isoja ja makeita.

Useimmissa Suomen rannikkokaupungeissa on kauppatori. Torit ovat vilkkaita ja mukavia tapaamispaikkoja. Niistä saa usein hyviä elintarvikkeita. Kauppatoreilla myytävä ruoka on usein niin sanottua lähiruokaa. Se on siis kasvatettu lähiseudulla.

Pohjois-Savon maakuntakeskuksen Kuopion tori on tunnettu kalakukoistaan ja leppoisasta tunnelmasta. Kuopion tori valittiin Suomen parhaaksi Iltalehden äänestyksessä. Pohjois-Pohjanmaan valkean kaupungin eli Oulun torilla on mukava tunnelma.

Varsinais-Suomessa Turussa ja Savon sydämessä Mikkelissä on kivat torit.

– Torilta saa tuoreita vihanneksia ja marjoja. Myös luomua on tarjolla, luettelee Mikkelin torin vakiokävijä Lassi Rahikanen Iltalehdessä.

Monen mielestä kesän parasta antia ovat mansikat ja uudet perunat. Vaikka alkukesä on ollut kolea, näyttää mansikkasato hyvältä. Ensimmäiset avomaalla kasvaneet mansikat tulevat myyntiin tällä viikolla.

Mansikanviljelijä Seppo Matilainen sanoo, että viileä sää tuottaa jopa parempia marjoja kuin lämmin ilma.

– Kun mansikka saa kypsyä rauhassa, siitä tulee hyvä, maukas ja kookas, Matilainen sanoo Helsingin Uutisissa. Matilainen viljelee mansikkaa Tuusulan Ruotsinkylässä.

3 kommenttia artikkeliin ”Mansikka kypsyy rauhassa viileässä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)