Thaimaalaisia mansikanpoimijoita Suonenjoella. Savossa sijaitseva Suonenjoki on tunnettu mansikkapaikka.

Thaimaalaisia mansikanpoimijoita Suonenjoella. Savossa sijaitseva Suonenjoki on tunnettu mansikkapaikka.

Mansikanpoimijat ovat usein ulkomaalaisia

Heinäkuu on parasta mansikka-aikaa.

Suomalaiset eivät enää poimi mansikoita itse. Ulkomaalaiset poimijat korjaavat talteen suurimman osan marjoista. Tänä kesänä Suomen pelloilla työskentelee 8 000 ulkomaalaista marjanpoimijaa.

– Suurin osa heistä tulee Venäjältä ja Ukrainasta. EU:n alueelta poimijoita tulee Itä-Euroopan maista, Hedelmän- ja marjanviljelijäin liiton Hannu Salo kertoo. Pelkästään Suonenjoelle saapuu noin 3 000 poimijaa.

– Ulkomaalaisia työntekijöitä on tarjolla paljon, Suonenjoen marjanviljelijäin Ilkka Voutilainen sanoo.

Suomalaisia työntekijöitä on vaikea saada marjanpoimintaan. Se johtuu siitä, että maaseudun väestö vähenee ja nuoret haluavat toisenlaisia kesätöitä. Mansikanpoiminta on kovaa työtä. Siitä maksetaan vähintään 7,91 euroa tunnilta. Ensimmäiset mansikat poimittiin Etelä-Suomessa jo ennen juhannusta. Vaikka mansikan kausi on tänä kesänä hiukan myöhässä, sadosta ennustetan runsasta. Parasta mansikka-aikaa on heinäkuun puoliväli. Silloin kypsiä marjoja on tarjolla eniten toreilla ja kaupoissa.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Mansikanpoimijat ovat usein ulkomaalaisia”

  1. Muzamil

    Minusts, se tapahtuu samaa koko suomessa.

  2. Alina

    Suomalaiset eivät halua poimi mansikoita it-
    se ,koska mansikonpoiminta on kovaa työtä.Se tapahtuu koko suomessa.

  3. Jenna

    Mä tykään mansikoista

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste