Maatiloilla on pulaa työntekijöistä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.05.2020

Suomeen tuli huhtikuun lopussa ukrainalaisia kausityöntekijöitä. Sen jälkeen Ukraina päätti, että se ei päästä työntekijöitä muihin maihin.

Suomi ja Ukraina sopivat kuitenkin 5. toukokuuta, että kausityöntekijät tulevat Suomeen.

Suomen maatiloille tulee ulkomailta kaikkiaan 1 500 työntekijää. Suurin osa työntekijöistä on Ukrainasta.

Ukrainalaisille on luvattu töitä kolmeksi kuukaudeksi. Heillä on samat oikeudet terveydenhoitoon kuin suomalaisilla. Tähän mennessä Suomeen on saapunut 600 ukrainalaista työntekijää.

Työntekijät ovat tärkeitä maatiloilla ja marjanpoiminnassa koronakriisin aikana. Kaikkiaan kausitöihin tarvitaan 4 000 ihmistä. Maatiloilla on siis edelleen pulaa työvoimasta.

Lähteet  Maaseudun Tulevaisuus, Yle

2 kommenttia artikkeliin ”Maatiloilla on pulaa työntekijöistä”

  1. Suomessa on paljon maahanmuuttaajia ja työttömiä, miksi he eivät työskentele näillä tiloilla
    kaikki etsivät työtä ja miten saada se …..

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)