Kuvassa on ukrainalaisia kausityöntekijöitä Suonenjoella.

Maatiloilla on pulaa työntekijöistä

Suomeen tuli huhtikuun lopussa ukrainalaisia kausityöntekijöitä. Sen jälkeen Ukraina päätti, että se ei päästä työntekijöitä muihin maihin.

Suomi ja Ukraina sopivat kuitenkin 5. toukokuuta, että kausityöntekijät tulevat Suomeen.

Suomen maatiloille tulee ulkomailta kaikkiaan 1 500 työntekijää. Suurin osa työntekijöistä on Ukrainasta.

Ukrainalaisille on luvattu töitä kolmeksi kuukaudeksi. Heillä on samat oikeudet terveydenhoitoon kuin suomalaisilla. Tähän mennessä Suomeen on saapunut 600 ukrainalaista työntekijää.

Työntekijät ovat tärkeitä maatiloilla ja marjanpoiminnassa koronakriisin aikana. Kaikkiaan kausitöihin tarvitaan 4 000 ihmistä. Maatiloilla on siis edelleen pulaa työvoimasta.

Lähteet  Maaseudun Tulevaisuus, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste