Kuvassa on rakennusmiehiä asuintalon työmaalla Espoossa.

Maahanmuuttajia työskentelee paljon esimerkiksi rakennustyömailla. Kuva on asuintalon työmaalta Espoosta.

Maahanmuuttoa lisättävä

Suomi tarvitsee vuosittain kaksi kertaa nykyistä enemmän maahanmuuttajia.

Tämä käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunnan eli EVA:n tuoreesta raportista. Sen mukaan Suomi tarvitsee joka vuosi 34 000 maahanmuuttajaa. Muutoin työikäisten määrä vähenee koko ajan. Maahanmuuton pitäisi siis lähes kaksinkertaistua nykyisestä18 000 maahanmuuttajasta.

EVA on järjestö, joka tuo yritysten ja teollisuuden näkemyksiä julkiseen keskusteluun.

Suomalaisia on nyt puoli miljoonaa enemmän kuin 25 vuotta sitten.Työssäkäyvien määrä on kuitenkin pysynyt samana.

– Ilman maahanmuuttoa työikäinen väestömme vähenee 26 000 henkilöllä vuodessa, sanoo tutkija Pekka Myrskylä. Hän on yksi raportin kirjoittajista.

Miksi maahanmuuttajia tarvitaan töihin, vaikka työttömiä on niin paljon?

Lähes kolmannes työttömistä on vaikeasti työllistettäviä, raportin kirjoittajat arvioivat. Ongelmia ovat koulutuksen puute, väärä asuinpaikka ja korkea ikä. Yhä useampi yli 55-vuotias on töissä, samoin hyvin monet opiskelijat. Eläkkeelle jää vuosittain enemmän suomalaisia kuin uusia työntekijöitä tulee työelämään.

Tällä hetkellä puolet työikäistä maahanmuuttajista on töissä. Osa muuttajista, kuten virolaiset, työllistyvät hyvin. Sen sijaan pakolaisina Suomeen tulleet työllistyvät huonosti.

Usein maahanmuuttaja työllistyy matalapalkka-alalle, varsinkin pääkaupunkiseudulle. Eniten maahanmuuttajia on kiinteistöpalveluissa, ravintoloissa ja rakennusalalla. Myös yrittäjiä on runsaasti.

Lähteet EVA, Yle, Taloussanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste