Monilla maahanmuuttajaoppilailla on vaikeuksia matematiikan oppimisessa.

Maahanmuuttajilla on usein vaikeuksia matematiikassa

Maahanmuuttajaoppilaat osaavat heikommin matematiikkaa kuin muut oppilaat koulussa.

Tämä selvisi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen selvityksessä. Selvityksessä tarkasteltiin, miten hyvin 15-vuotiaat maahanmuuttajaoppilaat hallitsevat matematiikkaa.

Heikko matematiikan osaaminen huolestuttaa asiantuntijoita. He arvelevat, että yksi syy heikkoon osaamiseen on kieli.

– Opetuskielen osaaminen on tärkeää oppimisen kannalta. Jos oppilas ei osaa kieltä, opetusta on vaikea seurata, selittää tutkija Sari Sulkunen Jyväskylän yliopistosta.

Kouluissa suomen kieltä ja matematiikkaa opetetaan yleensä eri oppitunneilla.

– Ehkä olisi hyvä, jos kieltä ja matematiikkaa opetettaisiin yhdessä, Sulkunen miettii.

On myös tärkeää tukea oppilaan oman äidinkielen osaamista.

– Ilman hyvää oman äidinkielen taitoa ei voi oppia mitään. Se ei millään lailla uhkaa suomen kielen oppimista, Sulkunen muistuttaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Maahanmuuttajilla on usein vaikeuksia matematiikassa”

  1. HAIKO L

    Hei!

    Tässä Haavikon aikus.-opetus keskuksen Haiko L-ryhmän kommentteja:

    OPPIVELVOLLISUUS AINEISSA TULISI KEHITTÄÄ

    YMMÄRRÄN HYVIN ENGLANNIN KIELTÄ, VOISI KÄYTTÄÄ TOISEN MAAN KIELTÄ ENGLANTIA TAI RUOTSIA.

    OPI SUOMEA!

  2. janne

    onnea maahanmuttajille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste