Lumi katkoi sähköjä Kainuussa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.01.2018

Sähköt ovat katkenneet tuhansissa kodeissa Kainuussa ja muualla Itä-Suomessa. Sähkökatkojen syy oli lumi, joka on pudonnut puista sähkölinjojen päälle.

Itä-Suomessa satoi paljon lunta vuodenvaihteessa. Suuria määriä lunta kasautui puiden oksille ja puiden latvoihin. Tällaista lunta kutsutaan tykkylumeksi.

Monet puut eivät kestäneet lumen painoa. Ne kaatuivat sähkölinjojen päälle. Monen puun latva tai oksat taipuivat sähkölinjojen päälle. Sähköt menivät poikki.

Jotkut talot Kainuussa olivat kolme päivää ilman sähköä. Kainuussa 150 sähkömiestä korjasi sähkölinjoja yli viikon ajan. Loppiaisen jälkeen suurin osa sähkökatkoista saatiin korjattua.

Puissa on yhä niin paljon lunta, että monet puut taipuvat tai katkeavat ennen kevättä. Metsänomistajat kärsivät suuria vahinkoja.

Lähde STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Lumi katkoi sähköjä Kainuussa”

  1. Miksi tämänlainen uutinen pitää olla, koska itse en asu Kainuussa ja se ei ole minun ongelmani, vaan teidän, jotka asutte siellä peräkorvessa(Kainuussa)

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)