Asevelvolliset nuoret jonottivat puolustusvoimien kutsunnoissa lääkärintarkastukseen lokakuussa 2019.

Lisää naisia armeijaan?

Joka kolmas suomalainen nuori mies ei käy armeijaa. Puolustusvoimat tarvitsee lisää sotilaita ja haluaa lisää naisia varusmiespalvelukseen.

Suomessa on yleinen asevelvollisuus, mutta se koskee ainoastaan miehiä. Kaikki miehet joutuvat kutsuntoihin, kun he täyttävät 18 vuotta. Kutsunnoissa selvitetään asevelvollisen terveydentila ja keskustellaan siitä, missä ja miten hän suorittaa asevelvollisuuden. 30 000 miestä joutuu kutsuntoihin joka vuosi.

Kaikki kutsunnoissa käyneet eivät suorita armeijaa. Osa vapautetaan terveydellisistä syistä. Osa suorittaa siviilipalveluksen. Jotkut aloittavat asepalveluksen, mutta keskeyttävät sen.

Kolmasosa miehistä ei käy armeijaa

Kolmasosa miehistä ei käy armeijaa. Se huolestuttaa puolustusvoimia. Puolustusministeri Antti Kaikkonen haluaa keskustella siitä, millaisia tehtäviä puolustusvoimat voi tarjota naisille.

– Monet vapaaehtoisesti armeijan käyneet naiset ovat pärjänneet erinomaisesti.

Tällä hetkellä varusmiespalveluksen suorittaa joka vuosi 20 000 henkilöä. Heistä tuhat on naisia.

Puolustusministeri toivoo, että armeijan kävisi suurempi osa ikäluokasta. Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola sanoo, että sodankäynti on muuttunut ja naisista tulee hyviä sotilaita.

Lähteet Yle, puolustusvoimat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste