Kuntatyöryhmä luovutti esityksenä kuntaministeri Henna Virkkuselle.

Kuntatyöryhmä luovutti esityksenä kuntaministeri Henna Virkkuselle.

Kuntia nyt yli 300, tulevaisuudessa 70?

Kuntaministeri esitteli ehdotuksen, jonka mukaan kuntia olisi Suomessa vain noin 70.

Kuntatyöryhmä julkisti viime viikolla ehdotuksen uusista kuntarajoista. Ehdotus karsisi nykyisten kuntien määrää rajusti. Kun Suomessa on nyt 336 kuntaa, uudistuksen jälkeen kuntia olisi vain noin 70.

Työryhmä ehdottaa, että kunnat liittyvät yhteen alueen keskuskunnan ympärille. Esimerkiksi Tampereen kaupunki käsittäisi tulevaisuudessa sen lähikunnat eli Ylöjärven, Pirkkalan, Nokian, Lempäälän ja Kangasalan. Ehdotus sai osakseen heti voimakasta vastustusta. Osa kansanedustajista epäilee, että iso kunta ei toimi yhtään sen paremmin kuin pieni kunta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.