Kuntavaalit siirtyvät

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.03.2021

Kuntavaalit siirtyvät huonon koronatilanteen takia. Vaalit järjestetään sunnuntaina 13. kesäkuuta.

Kuntavaalit piti järjestää 18. huhtikuuta. Vaalit siirretään kuitenkin kesäkuuhun. Uusi vaalipäivä on 13.6.

Kuntavaalit siirtyvät, koska Suomen koronatilanne on huono. Asiantuntijoiden mukaan koronatilanne huononee. Oikeusministeriön mielestä vaalien järjestäminen huhtikuussa olisi ollut terveydellinen riski.

Koronatilantne luultavasti paranee kesään mennessä. Kesällä useammat ihmiset ovat saaneet myös koronarokotuksen.

Päätös ei ollut yksimielinen

Kuntavaalien siirtäminen on herättänyt paljon keskustelua. Oikeusministeriötä on arvosteltu siitä, että se ei osannut järjestää vaaleja korona-aikana. Muualla maailmassa vaaleja on järjestetty myös poikkeustilassa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL arvioi, että koronatilanne pahenee. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo, että vaalit siirrettiin juuri tämän THL:n arvion takia.

Kahdeksan eduskuntapuoluetta kannatti vaalien siirtämistä kesäkuuhun. Perussuomalaiset vastusti siirtoa.

Lähteet Yle, HS

3 kommenttia artikkeliin ”Kuntavaalit siirtyvät”

  1. Miksi Perussuomalaiset vastusti, koska koronavirus huononee ja pahenee Suomessa kiitos pääministeri Sanna Marin olet tehnyt hyviä päätöksiä Koronan vastaan.

    Vastaa
  2. Kunnallisvaalit on siirretty 13.6 een Coronan takia.
    Oikeusministeriö uskoo, että jos vaalit pidettäisiin huhtikuussa, ne olisivat aiheuttaneet riskin terveydelle.
    Todennäköisesti tilanne paranee kesään mennessä, koska monet ihmiset rokotetaan.
    Kahdeksan puoluetta kannatti vaalien lykkäämistä, ja suurimmat suomalaiset vastustivat sitä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)