Koulut avaavat taas ovensa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.05.2020

Oppilaat palaavat tänään kouluihinsa. Etäopetus päättyy, ja lähiopetus alkaa uudelleen.

Oppilaat eivät kuitenkaan opiskele ihan samalla tavalla, kuin he opiskelivat ennen poikkeustilannetta. Opetushallitus on antanut monia ohjeita, jotta koronavirus ei leviä kouluissa. Opetushallitus suosittelee, että oppilaat pitävät turvavälejä. Käsiä pitää pestä usein. Oppilasryhmät pidetään erillään toisistaan. Koulujen yhteisiä tilaisuuksia ei järjestetä.

Opetusministeri Li Anderssonin mukaan on mahdollista, että koulut palaavat etäopetukseen ensi syksynä. Etäopetukseen palataan, jos koronaviruksen leviäminen kiihtyy uudelleen. Kunta voi sulkea yksittäisen koulun, jos koronavirus leviää jossain koulussa.

Koronaviruksen leviämisestä lasten keskuudessa on jo saatu paljon tietoa. Koronavirus leviää heikosti lapsesta toiseen. Ruotsissa koulut ovat olleet auki koko koronakriisin ajan. Siellä on havaittu, että koronavirus ei leviä kouluista muualle. Suurin osa tartunnoista tulee aikuisilta.

Suurin osa oppilaista palaa siis kouluun. Mutta myös lapsissa on riskiryhmiä, joille lähiopetusta ei suositella. Oppilas voi jäädä pois koulusta, jos hänellä on esimerkiksi vaikea keuhko- tai sydänsairaus. Suosituksen antaa kussakin tapauksessa lapsen lääkäri.

Lisäksi Opetushallitus suosittelee, että oppilas jää kotiin, jos hänellä on pieniäkin flunssan oireita.

Lähde: STT

7 kommenttia artikkeliin ”Koulut avaavat taas ovensa”

  1. Tämä oli kiinnostava uutinen nyt tiedetään paremmin että mitä ohjeita saamme ja mitä ohjeita meidän tulisi noudattaa korovirus epidemian aikana.

    Vastaa
  2. Minä olen ihan tyytyväinen tähän hallituksen päätökseen, koska minä luulen että he haluavat katsoa että nouseeko koronavirus tartunta tai laskeeko se.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)