Tältä näytti Arabian peruskoulussa Helsingissä huhtikuun alussa. Luokanopettaja Elina Heinonen opetti oppilaita etänä koululla. Tänään myös oppilaat palaavat takaisin kouluun.

Tältä näytti Arabian peruskoulussa Helsingissä huhtikuun alussa. Luokanopettaja Elina Heinonen opetti oppilaita etänä koululla. Tänään myös oppilaat palaavat takaisin kouluun.

Koulut avaavat taas ovensa

Oppilaat palaavat tänään kouluihinsa. Etäopetus päättyy, ja lähiopetus alkaa uudelleen.

Oppilaat eivät kuitenkaan opiskele ihan samalla tavalla, kuin he opiskelivat ennen poikkeustilannetta. Opetushallitus on antanut monia ohjeita, jotta koronavirus ei leviä kouluissa. Opetushallitus suosittelee, että oppilaat pitävät turvavälejä. Käsiä pitää pestä usein. Oppilasryhmät pidetään erillään toisistaan. Koulujen yhteisiä tilaisuuksia ei järjestetä.

Opetusministeri Li Anderssonin mukaan on mahdollista, että koulut palaavat etäopetukseen ensi syksynä. Etäopetukseen palataan, jos koronaviruksen leviäminen kiihtyy uudelleen. Kunta voi sulkea yksittäisen koulun, jos koronavirus leviää jossain koulussa.

Koronaviruksen leviämisestä lasten keskuudessa on jo saatu paljon tietoa. Koronavirus leviää heikosti lapsesta toiseen. Ruotsissa koulut ovat olleet auki koko koronakriisin ajan. Siellä on havaittu, että koronavirus ei leviä kouluista muualle. Suurin osa tartunnoista tulee aikuisilta.

Suurin osa oppilaista palaa siis kouluun. Mutta myös lapsissa on riskiryhmiä, joille lähiopetusta ei suositella. Oppilas voi jäädä pois koulusta, jos hänellä on esimerkiksi vaikea keuhko- tai sydänsairaus. Suosituksen antaa kussakin tapauksessa lapsen lääkäri.

Lisäksi Opetushallitus suosittelee, että oppilas jää kotiin, jos hänellä on pieniäkin flunssan oireita.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


7 kommenttia uutiseen “Koulut avaavat taas ovensa”

  1. Andrei

    Kiitos

  2. mohamed

    hyvä uutinen on se saa hyvin selvää

  3. Exoce

    Tosi kiinostava uutinen.

  4. Matias

    Tämä oli kiinnostava uutinen nyt tiedetään paremmin että mitä ohjeita saamme ja mitä ohjeita meidän tulisi noudattaa korovirus epidemian aikana.

  5. juho

    huono

  6. Ali

    Minä olen ihan tyytyväinen tähän hallituksen päätökseen, koska minä luulen että he haluavat katsoa että nouseeko koronavirus tartunta tai laskeeko se.

  7. lol

    Miksi koulut ovat auki vain kaks viikkoa ennen kesäloma?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste