Yli 60 000 ekaluokkalaista aloittaa koulun tällä ja ensi viikolla.

Yli 60 000 ekaluokkalaista aloittaa koulun tällä ja ensi viikolla.

Koulut alkavat tällä ja ensi viikolla

Yli puoli miljoonaa oppilasta aloittaa koulutyön tällä ja ensi viikolla. Heistä ekaluokkalaisia on yli 60 000.

Koulut avaavat ovensa eri päivinä eri puolilla Suomea. Joissain kunnissa koulu alkaa jo keskiviikkona 8. elokuuta. Silloin koulu alkaa esimerkiksi Rovaniemellä, Porissa ja Hämeenlinnassa. Esimerkiksi Helsingissä, Oulussa ja Tampereella koulu alkaa torstaina 9. elokuuta.

Monissa kunnissa koululaiset viettävät kesälomaa vielä tälläkin viikolla. Vaasassa, Mikkelissä ja Kuopiossa koulu alkaa vasta maanantaina 13. elokuuta. Viimeisinä aloittavat Turun koululaiset, vasta keskiviikkona 15. elokuuta.

Kouluissa tapahtuu tänä lukuvuonna pieniä muutoksia. Peruskoulun opetussuunnitelma muuttui kaksi vuotta sitten. Tänä vuonna uusi opetussuunnitelma koskee myös peruskoulun 8. luokan oppilaita. Opetussuunnitelma kertoo, mitä koulussa pitää opiskella ja miten. Nyt myös 8. luokalla on erilaisia teemoja, hankkeita ja yhteistyötä oppiaineiden välillä.

Suurin muutos koskee kuitenkin lapsia, jotka eivät vielä ole koulussa. Noin viidesosa 5-vuotiaista lapsista osallistuu varhaiskasvatuksen kokeiluun. Siinä kerätään tietoa siitä, miten 5-vuotiaiden varhaiskasvatus auttaa lasten oppimista ja lisää lasten hyvinvointia.

Lähteet Opetushallitus, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste