Koulukiusaaminen nousi taas puheenaiheeksi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.09.2020

Neljä oppilasta pahoinpiteli koulutoveriaan koulun pihalla Vantaalla. Pahoinpitelystä alkoi vilkas keskustelu, joka koskee kiusaamista kouluissa. Ministerit, kansanedustajat ja presidentti Sauli Niinistö ovat esittäneet keinoja kiusaamisen vähentämiseksi.

Pahoinpitely tapahtui Vantaalla Kytöpuiston koulun pihalla syyskuun puolivälissä. Neljä kuudesluokkalaista löi ja potki koulutoveriaan. Paikalle tuli ambulanssi, ja oppilas sai ensiapua. Onneksi oppilaan vammat eivät ole vakavia. Oppilasta oli kiusattu jo aiemmin.

Poliisi tutkii pahoinpitelyä. Pahoinpitelijät eivät saa syytettä, koska he ovat alle 15-vuotiaita.

Pahoinpitelystä seurasi jälleen vilkas keskustelu koulukiusaamisesta. Rikoskomisario Simo Kauppinen tutkii pahoinpitelyä. Hän korostaa, että vastuu kiusaamisen vähentämisessä on vanhemmilla. Hän sanoo, että koulussa vastuu välitunnin valvonnasta on koululla.

Koulut saavat lisää tukea

– Jokainen kiusaamistapaus tarkoittaa, että yhteiskunta on epäonnistunut lasten oikeuksien turvaamisessa, sanoi opetusministeri Li Andersson.

Andersson kertoi myös, että hallituksella on suunnitelma kiusaamisen vähentämiseksi. Kouluihin tulee lisää psykologeja ja kuraattoreita, jotka auttavat oppilaita ja opettajia.

Kansanedustajat keskustelivat koulukiusaamisesta viime viikolla eduskunnassa. Kansanedustajat keskustelivat esimerkiksi siitä, että pitäisikö kiusaajat siirtää muihin kouluihin. Tai pitäisikö kiusaajat erottaa koulusta?

Opetusministeri Li Andersson ei kannata erottamista. Hän vastasi, että kiusaaminen on monimutkainen ilmiö. Usein kiusaajia on monta, ja he ovat itsekin kiusattuja.

Presidentit vastustavat koulukiusaamista

Presidentti Sauli Niinistö sanoi, että kotien ja nuorten itsenä pitää ottaa vastuuta kiusaamisen vähentämisessä.

Niinistö toivoo, että nuoret miettisivät, miksi he tekevät pahaa toiselle. Myös kodeissa pitäisi kysyä, miksi nuori tahtoo pahaa toiselle.

Myös entinen presidentti Tarja Halonen osallistui keskusteluun. Hän muistutti, että kiusaaminen on onneksi vähentynyt viime aikoina.

Hän muistutti myös, että kiusaaminen saa uusia muotoja. Kytöpuiston koulun kiusaamisesta tehtiin video. Videota levitettiin sosiaalisessa mediassa. Halonen toivoo, että koulut ja vanhemmat pyrkivät lopettamaan tämän ilmiön.

Halonen painottaa, että vastuu kiusaamisen vähentämisestä on meillä kaikilla.

Lähteet: STT, Yle

2 kommenttia artikkeliin ”Koulukiusaaminen nousi taas puheenaiheeksi”

  1. olen asunut suomessa 20 kuukautta. minun kolme lasta ovat koulussa.olin ollut työssa opettajana 17 vuotta . koulukausimisen vähäntamista vastuu kaikkilla. on tarkeä keskustella siitä kansaneduskunnassa.
    presidentti, pääministeri ja eduskuntaja puhuivat tästä aiheistä. kiitos hoidosta.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)