Kuvassa lääkäri mittaa mieheltä kuumetta Chennain kaupungissa Intiassa. Lääkäri tutkii, onko miehellä ehkä koronavirus.

Kuvassa lääkäri mittaa mieheltä kuumetta Chennain kaupungissa Intiassa. Lääkäri tutkii, onko miehellä ehkä koronavirus.

Koronavirus leviää yhä

Suomessa ja monessa muussa maassa koronavirus leviää vain hitaasti. Mutta koko maailmassa korona leviää nyt voimakkaasti.

Heinäkuun lopulla havaittiin eniten koronatartuntoja päivässä koko pandemian aikana. Maailmalla havaittiin melkein 300 000 tartuntaa päivässä. Se on yhtä paljon kuin puolet Helsingin asukkaista. Suomessa tartuntoja on kesällä havaittu noin 10 päivässä.

Tilanne on pahin Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Euroopassa korona levisi hitaasti keväällä ja kesällä. Viime aikoina virus on kuitenkin levinnyt uudelleen monissa Euroopan maissa.

Monissa maissa pelätään toista aaltoa. Se tarkoittaa, että koronavirus saattaa levitä laajalti uudelleen ensi syksynä.

Suomessa tilanne on hyvä. Rajoituksia on vähennetty. Etätyö vähenee ja koulut avautuvat todennäköisesti normaalisti elokuussa.

Viranomaiset kuitenkin muistuttavat, että suosituksia kannattaa noudattaa edelleen. 1-2 metrin turvaväliä kannattaa yhä pitää. Käsiä kannattaa pestä. Sairaana pitää jäädä kotiin. Koronatestiin kannattaa mennä, jos tulee flunssaoireita.

Koronalukuja elokuun alussa:

– 18 miljoonaa tartuntaa koko maailmassa

– 650 000 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia.

– Eniten tartuntoja on Yhdysvalloissa: 4,6 miljoonaa

– Toiseksi eniten tartuntoja on Brasiliassa: 2,7 miljoonaa

Lähde: STT

Saat luotettavaa tietoa koronaviruksesta selkokielellä näiden linkkien takaa.

THL – koronavirus selkokielellä

Verneri.net – koronavirus

Selkosanomat – sanastoa koronaviruksesta

Sanastoa koronaviruksesta: Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen

 

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste