Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi perjantaina kaksi hyvää uutista, jotka liittyvät koronavirukseen. Koronaviruksen voimakas leviäminen on pysähtynyt viimeisen kolmen viikon aikana. Rajoitukset ja suositukset ovat siis tehonneet.
Mutta virus leviää yhä. Suomessa 300–500 ihmistä sairastuu koronatautiin joka päivä.
Siksi THL toivoo, että suomalaiset noudattavat yhä suosituksia ja rajoituksia. THL suosittelee, että suomalaiset eivät matkusta joulupyhien aikana. Jos on pakko matkustaa, pitää muistaa käyttää maskia, pestä käsiä ja pitää turvavälit.
Rokotetta joulun jälkeen Suomeen
Toinen hyvä uutinen on se, että rokotukset koronaa vastaan alkavat heti joulun jälkeen. THL kertoo, että ensimmäiset rokotteet saapuvat Suomeen joulupyhinä. Rokotukset saattavat alkaa 27. joulukuuta. Rokotteiden määrä on aluksi pieni. Sairaanhoitajat, lääkärit ja vanhukset saavat rokotteen ensimmäisinä.
– Harras toive on, että mahdollisimman moni saa rokotteen kesään mennessä. Silloin epidemia vaimenee.
Näin toivoo THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen.
Lähde: STT