Kuvassa on nenäsumute, jota käytetään allergisen nuhan hoitoon. Uusi nenäsumute koronataudin ehkäisyyn on valmis ehkä vuonna 2023.

Koronalääke nenäsumutteena

Suomalaiset tutkijat kehittävät uutta koronalääkettä. Lääke on tarkoitettu koronan ennaltaehkäisyyn.

Turkulainen lääkeyritys Therapeutica Borealis etsii uusia keinoja koronatautia vastaan. Yritys kehittelee nenäsumutetta, joka on tarkoitettu myös koronatartunnan saaneille.

Nenäsumute heikentää virusta ja estää sen pääsyn ihmisen elimistöön.

– Lääkkeen täytyy olla halpa ja helppokäyttöinen. Sen täytyy olla itsehoitolääke, jota jokainen voi käyttää, yhtiön perustajiin kuuluva professori Kalervo Väänänen sanoo Ylen haastattelussa.

Sumute toimii ennaltaehkäisevänä lääkkeenä. Sitä voidaan käyttää myös yhdessä rokotusten kanssa.

Nenäsumute tulee myyntiin kahden vuoden kuluttua.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste