Korona supistaa Suomen taloutta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.04.2020

Suomen talous supistuu tänä vuonna ainakin 5,5 prosentilla. Näin ennustaa valtiovarainministeriö. Syynä on koronavirus. Talouden vaikeudet ovat nyt yhtä suuria kuin 1990-luvun lamassa tai vuoden 2008 romahduksessa.

Koronaviruksen ja monien rajoitusten takia talous ei toimi kunnolla. Valtiovarainministeriö ennustaa, että Suomen talous supistuu tänä vuonna ainakin 5,5 prosentilla. Tuo supistus tapahtuu, jos rajoitukset jatkuvat kolme kuukautta eli kesäkuuhun asti.

Jos rajoitukset jatkuvat puoli vuotta eli syyskuuhun asti, talous supistuu peräti 12 prosenttia.

Maan talouden supistuminen tarkoittaa, että bruttokansantuote eli BKT supistuu. BKT tarkoittaa niiden tavaroiden ja palvelujen arvoa, joka Suomessa tuotetaan yhdessä vuodessa. Palveluja ovat esimerkiksi parturikäynnit ja kahvit kahvilassa. Tehtaat tuottavat tavaroita, kuten paperia, autoja tai vaikka hissejä. BKT syntyy, kun kaikki ne lasketaan yhteen.

Talouden supistumisella on paljon huonoja seurauksia. Yhä useampi suomalainen jää työttömäksi. Yhä useampi suomalainen köyhtyy.

Valtio ottaa paljon uutta velkaa. Suomi maksaa velkaa pois vielä monta vuotta koronakriisin jälkeen. Siksi rahaa ei jää moniin hyviin hankkeisiin lähivuosina.

Sama ongelma muillakin

Koronaviruksen takia melkein kaikilla maailman mailla on sama ongelma kuin Suomella. Hallitukset miettivät nyt, miten talous saadaan toimimaan koronakriisin jälkeen.

Esimerkiksi Euroopan Unioni suunnittelee tukea Euroopan maille ja yrityksille. Maailman rikkaimmat maat ovat luvanneet, että köyhimpien maiden ei tarvitse maksaa kaikkia velkojaan. Näin esimerkiksi Afrikan maille jää enemmän rahaa, jota ne voivat käyttää taistelussa koronavirusta vastaan.

Lähde: Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Korona supistaa Suomen taloutta”

  1. uutisia sanoi,
    ensin Helsingissa on rautatieasemalla normaalisti paljon ihmisiä .Nyt siellä on tosi hiljaista.
    Koska koronavirus on tosi ongelmia ,
    Melkein Kaikki maailman on sama ongelma.
    Koska koronavirus on kaikkista maailmassa.
    Terveisin Arkan Palani

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)