Sixten Korkman pitää Suomen eurojäsenyyttä virheenä.

Korkmanin mukaan euro oli erehdys

Aalto-yliopiston entinen taloustieteen professori Sixten Korkman kirjoittaa uudessa teoksessaan, että Suomen eurojäsenyys oli valtava erehdys.

– Tämän päivän näkökulmasta Suomen eurojäsenyys on vakava erehdys, Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman sanoo.

Korkman korostaa, että tilanne ei korjaannu Suomen erolla talousliitto eurosta.

– Suomi kärsii edelleen Nokian, metsäteollisuuden ja Neuvosto- liiton romahduksista. Sitä ei korjata eroamalla eurosta.

1990-luvun alussa taloustieteilijät suhtautuivat varauksellisesti omasta valuutasta luopumiseen. Ruotsi järjesti jäsenyydestä kansanäänestyksen, Suomi ei. Suomi liittyi euroon vuonna 2002. Suomi on ollut vaikeassa taantumassa vuodesta 2010 lähtien.

– Hallitus ei ole kyennyt tarvittaviin uudistuksiin eivätkä työmarkkinajärjestöt kykene sopeutumaan tilanteeseen.

Korkmanin kirja Väärää talouspolitiikkaa julkaistiin lokakuussa. Korkmanilla on laaja tuntemus talousasioissa. Korkman toimi Aalto-yliopistossa vuosina 2011–2015. Sitä ennen hän toimi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksella ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan toimitusjohtajana.

Lähde Kauppalehti

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Korkmanin mukaan euro oli erehdys”

  1. sami kauppila

    mä haluun markan takaisin

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste