Tulevaisuudessa kaikille koirille laitetaan mikrosiru ihon alle ja koirat rekisteröidään. Kuvassa on lapinkoiran pentu.

Koirille pakollinen rekisteri

Kaikki koirat täytyy rekisteröidä tulevaisuudessa. Maa- ja metsätalousministeriö on tehnyt rekisteröinnistä päätöksen.

Suurin osa koirien omistajista rekisteröi lemmikkinsä jo nykyisin. Jos koiran ihon alle on laitettu mikrosiru eli tunnistusmerkintä, sen jäljittäminen helpottuu. Tämä auttaa esimerkiksi silloin, jos koira karkaa omistajalta.

Eläinlääkäriliiton mukaan pakollinen rekisteröinti helpottaa myös puuttumista pentutehtailuun. Pentutehtailijat kasvattavat koiranpentuja sarjatuotantona. He eivät huolehdi eläinten hyvinvoinnista. Pentutehtailijoiden tavoitteena on tienata paljon rahaa.

Vielä ei tiedetä sitä, milloin kaikki koirat tulee rekisteröidä ja kuka huolehtii siitä käytännössä.

– Tutkimme tätä asiaa. Monilla EU-mailla on jo nyt koirien rekisteri, ministeriön erityisasiantuntija Tiina Pullola sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste