Kuvassa ovat koronakoira Kössi ja sen omistaja Susanna Paavilainen.

Koirat nuuhkivat koronatartuntoja

Koirat auttavat koronatartuntojen etsinnässä Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Neljä koiraa etsii lentokentällä koronaviruksia matkustajista. Testi toimii niin, että matkustaja pyyhkii harsolla kaulaansa. Hän panee harson purkkiin. Koronakoira haistelee purkkia. Koira haukkuu, jos se haistaa koronaviruksen.

Koirien testeillä on paljon hyviä puolia. Tuloksen saa nopeasti. Testi on miellyttävä, koska nenään ei tarvitse työntää puikkoa. Koirat voivat haistaa viruksen jo monta päivää ennen kuin koronataudin oireet alkavat.

Koirien koronatestejä kokeillaan Helsinki-Vantaalla vuoden loppuun asti.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste